Man måste träna också

Vid det här laget så kan jag säga att LCHF fungerar för att gå ner i vikt och jag tror inte att det är många som säger emot. Det märker ju vem som helst att minskad konsumtion av bröd, socker och pasta leder till att midjemåttet också minskar. Samtidigt så tycker jag att några av Sveriges kända LCHF profiler är lite väl okritiska till hur pass effektiv dieten är. Om man har varit tjock väldigt länge så kommer det att krävas mer än att hålla sig borta från osunda kolhydrater för att nå en bra vikt igen.

Jag kan till exempel se att veckor som jag kör bra och regelbundna pass på löpbandet så går jag ner i vikt, medan veckor då det blir lite sisådär med träningen också innebär stiltje på vågen. Detta trots att jag faktiskt är duktig med att hålla mig till dieten. Nu är det ju inte så svårt att hålla en diet där man faktiskt får äta men det finns gränser och jag kan medge att det under vissa fredagskvällar kanske blir lite för mycket ost för att det ska kunna kallas för en strikt LCHF diet.

Den som vill börja med LCHF bör alltså förstå att dieten fungerar som bäst när man tränar men inte vilken träning som helst. Mitt tips är intensiva spinning pass, till viss del aerobics och step, och en massa vardagsmotion. Om du kan cykla till jobbet, gör det några dagar i veckan. Det här är sådant som kan dra igång viktnedgången ordentligt om man samtidigt äter i enlighet med LCHF.

Sedan så är det ju så att man måste vara konsekvent och det här är nog det svåraste både vad gäller dieten och träningen. Handen på hjärtat, även den duktigaste av duktigaste LCHF:are kan glömma bort sig och plötsligt sitta med fingrarna i en tallrik med potatisklyftor och ketchup. Om det här händer vid ett enstaka tillfälle så är det inget att bli oroad över, men det jag har märkt är att ett snedsteg leder till nästa. Om man börjar med bröd, ketchup och lösgodis igen så är man fast.

Detsamma kan man säga om träning. Det duger inte att köra på bra under en månads tid för att sedan förlora pengar på gymkortet. Här måste man också vara konsekvent även om det känns hur trist som helst att ta sig upp på det där löpbandet vecka ut och vecka in. Det är semestrar som lätt blir till fällor där man tappar takten. För att inte gå upp i vikt igen och tappa stinget under en semester så gäller det att hitta bra alternativ på plats. Kanske finns det ett gym som man kan använda eller så kör man på ordentliga promenader. På så vis så kan man fortsatt leva ett hälsosamt liv och hålla en bra vikt.

moa