Väg dig inte – Väg maten

Den 14/12 lyfte TV4 Nyheterna upp ett allt större hälsoproblem i Sverige – ungdomsfettman. Enligt de senaste studierna är var fjärde tioåring överviktig och allt pekar på att fetman kryper ner allt mer i åldrarna. Mycket handlar det om att man rör sig för lita och äter för dåligt – eller bägge.

Problemet stannar inte där. Det var flera föräldrar som kunde vittna om att någon hjälp inte gick att få på sjukhusens barnavdelningar. När Nyheterna genomförde en rundringning till ett flertal sjukhus sa flera att de inte hade resurser för att satsa på att möta fetma hos ungdomar. En forskare uttalade sig även om att det inte finns tydliga riktlinjer i Sverige som sjukhusen ska följa i detta arbete.

Matdagbok – Vad och vikt?

En mamma blev intervjuad och berättade att det enda som de fick som hjälp när det åkte till sjukhuset var en bild på en tallriksmodell. Samt att sjuksköterskan berättade hur mycket socker det var i en läsk m.m. Men det var inte vad familjen behövde. Detta är ”skåpmat” och något alla vet. De ville istället få konkreta råd om hur man kan göra för att gå ner vikt i ungdomsåren.

”Kanske skulle de kunna sagt åt oss att göra en matdagbok som vi sedan måste redovisa för dem” sa mamman när reportern frågade vad de hade för tanke gällande den hjälp de förväntade sig.

Just matdagbok är en mycket bra väg att gå för att få koll på hur mycket man äter. Det gäller då att skriva upp allt från varje liten godisbit till hela måltider. Dessa ska även vägas på en digital hushållsvåg för att man därigenom ska kunna se exakt mängd.

Det är just detta gör som fel. De väger sig själva och skriver upp vad de äter. Men fokus är då ofta fel. Det är inte personvågen som ska användas – utan hushållsvågen. Problemet ligger nämligen mycket ofta i hur mycket vi äter – inte vad vi äter.

Här kan inslaget ses i sin helhet http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3233185

 

Read More

Köp billiga linser online

Oavsett vilken typ av synfel du eventuellt har så är du säkerligen väl medveten om att linser är någonting som är ganska dyrt hos en optiker. Visserligen kan man nöja sig med glasögon men faktum är att linser är väldigt smidigt många gånger. Särskilt om du lever ett aktivt liv.

Om du har tröttnat på att dina linser som du köper via din optiker är lite väl dyra kanske det kan vara dags att kika på vad som finns på nätet. I dag har du nämligen möjlighet att handla det mesta online, däribland linser. Faktum är att du inte sällan kan hitta billigare linser online och dessa får du dessutom hemskickade till din brevlåda.

Det finns olika aktörer som erbjuder dig möjligheten att köpa dina linser via nätet. Så länge du har koll på vilket synfel du har kan du snabbt och lätt lägga din beställning redan i dag om du skulle vilja det. Har du aldrig provat att köpa billiga linser online kan det definitivt vara värt att prova. För det skadar aldrig att ge ett nytt alternativ ett försök!

Stort utbud

Du kan hitta linser för olika synfel online precis som om du skulle gå till en optiker. Men det är inte bara linser för synfel som finns i utbudet på nätet. Du kan också hitta så kallade ”crazy linser” som ger dig till exempel kattögon eller helt svarta ögon som kan passa perfekt på en maskerad. Eller också kan du köpa billiga färgade linser som gör det möjligt för dig att prova på en helt ny färg på ögonen.

Det finns mängder med olika nyanser att välja mellan oavsett om du vill ha gröna, bruna eller blåa ögon. En del är mörkare och andra ljusare. Hur som helst kan du ta en titt på utbudet online när det gäller billiga linser nästa gång du ska handla. Vem vet hur mycket pengar du kan spara i slutändan? Dessutom finns det inte sällan rabattkoder som du kan utnyttja för att få ett ännu bättre pris på linserna så att du kan spara några kronor till.

Read More

Städning hemma

städning hemmaStäda bör man, annars blir det lätt lite trist hemma. Okej, jag måste erkänna att jag tycker att det där med att städa är så trist. Jag får ingen skön känsla då jag står och diskar eller flyttar på soffan för att komma åt dammen i hörnen. Inte ens efter en storstädning så upplever jag en stor tillfredställelse av att ha gjort det hela själv. Jag upplever alltså ingen sorg över att låta någon annan ta hand om min städning, och jag tycker att fler bör göra samma sak. När man får städhjälp så blir det nämligen en massa tid över till annat, och det är inte bara tiden man hade lagt på att göra rent och snyggt som man sparar in, man slipper ju fundera på när man ska städa och varför det aldrig blir gjort.

En nödvändig lyx

Jag vet att en del tycker att man ska klara av städningen själv och det är klart att det finns de som gör det jobbet bäst själva. Jag kan tänka mig att det kan vara supersmart att lära sina barn så snart som de kan gå att man lägger tillbaka saker och ting när leken är över. I mitt fall så har det där med regler omkring städning hemma aldrig lett till att jag på ett naturligt sätt får detta gjort utan att tänka så mycket på det. Så för mig så är städhjälpen en nödvändig lyx, för lyx är det och det kan man inte komma ifrån. Men jag vill tillägga att vi alla bör unna oss sådant som får livet att kännas lite lättare. För en person kanske det är att gå lite oftare till frisören eller att låta någon annan måla naglarna åt en medan jag väljer att lägga en extra slant på att någon annan gör rent i mitt hem.

En sak som gjorde att jag tvekade lite för det där med att få hjälp av en främling i mitt hem var att jag undrade om det verkligen var säkert. Man har ju hört om folk som tagit hem hjälp för städning och sedan upptäckt att saker fattas. Det var på grund av detta som jag valde en seriös tjänst som man verkligen kan lita på så att man slipper oroa sig för saker som stöld.

Nu när jag får regelbunden hjälp med sådant som har tagit så mycket energi, och då främst tankekraft för att jag känt en sådan press över att behöva städa, så upplever jag en stor glädje i vardagen. Det är så trevligt att komma hem till en ren och städad miljö och det får coola effekter. Om jag hade lämnat strumpor på golvet förr så sker det mer sällan nu då jag tycker att det är synd att stöka till när det är så fint. Det här är ju ett stort plus så jag rekommenderar verkligen att ni unnar er lite hjälp med städningen, det är det väl värt!

Read More

TV doktorn säger att juice inte kan avgifta

Jag såg ett klipp från TV4 morgonnyheter och där satt det en doktor, Mikael Sandström, och pratade om det där med juicer och detox, det vill säga avgiftning. Jag har själv kört en del med grönsaksjuicer för att få lite fart på fettförbränningen men inte för att bli av med gifter. Jag trodde att man kunde avgifta kroppen med juice så det här var väldigt intressant att höra. Hursomhelst så sade den här läkaren att man inte kan avgifta kroppen på detta vis. Han menar att det hela är en bluff och att det inte finns några bevis för att kroppen verkligen skulle bli av med gift bara för att man enbart dricker fruktjuice under några dagars tid.

Det där tyckte jag var rätt intressant. Jag har i varje fall inte sett någon juicemetod som talar om exakt antal gift som man blir av med, och i sådant fall vilket gift. Här ligger det uppenbarligen något i det som TV4s läkare säger.
En annan sak som han tog upp var att det i många juicer finns socker tillsatt trots att det står att det inte gör det. Det finns tydligen en regel som säger att man kan lägga till ett visst antal gram, jag tror det var 15, utan att deklarera om detta. Tillsammans med själva fruktsockret så blir det till en massa sockerbitar och då kan man fråga sig hur nyttigt det egentligen blir att bälga i sig juice i flera dagars tid.

Nu är jag dock för juice, fast kanske inte så mycket fruktjuicerna som ger för mycket socker. Jag tycker att det är enkelt nog att mixa egna smoothies och att använda grönsaker. Med inslag av färsk koriander och gurka så får man en så fräsch smak och dessutom bra med vitaminer och mineraler.

Det var också detta som läkaren hos TV4 belyste, även om man inte avgiftar kroppen på gift, som den ändå kanske inte har, så kan man absolut må bra av att dricka hälsosam juice och det är precis det som jag upplever då jag börjar min dag med en härligt grön smoothie.

Här kan ni se klippet med doktor Sandström:

Read More

Jag har ändrat mig om chiapudding

När jag först testade chiapudding så tyckte jag inte om den, den blev till en eländig sörja som jag inte för mitt liv kunde få i mig. Jag har sedan dess lärt mig lite mer om hur man ska laga och servera chiapuddingen på rätt sätt. Det blir verkligen inte gott om man får helt fel konsistens, och det är viktigt att det hela blir till pudding så man bör vara lite försiktig med att inte tillsätta för mycket vätska. I och med att chiafrön är så pass nyttiga så är jag verkligen glad att jag har kommit på hur denna gröt ska tillredas för när den smakar gott så får man verkligen ett kanonmellanmål eller en frukost som ger en massa energi som räcker bra många timmar.

Vad gick fel?

Jag insåg att jag visst tycker om chiapudding då min väninna visade mig den pudding hon hade lagat. Jag fick ett smakprov som serverades med skivade jordgubbar och kiwi och det var en helt annan upplevelse. När jag insett att chiafrön faktiskt kan ge mycket god gröt så bestämde jag mig för att testa lite nya recept och jag började söka online. Den här gången så bestämde jag mig för att se på videos som är lite mer givande än enklare recepttexter där man inte ser resultatet och det var smart.

Med rätt mängd mjölk, fast jag föredrar mandelmjölk, och med sötma från naturliga ingredienser som honung så blir chiapuddingen faktiskt fantastisk god och man måste inte alls vänta över natten för att äta den. Mina blandningar är ofta klara på två timmars tid.

Read More

Se upp för gömt socker

Det är knappast en nyhet att det inte är så bra att äta för mycket socker. Den som vill gå ner i vikt vet att det gäller att sluta äta mat med en massa socker, men det här kan vara lättare sagt än gjort. Saken är den att så många matprodukter är fulla av socker. Anledningen till detta är att vi tycker om den söta smaken och att det här skapar ett beroende som gör att vi köper samma produkt igen. Det som är minst sagt fult är att det finns gott om så kallade hälsoprodukter som har en massa dolt socker. Om du ser på innehållet i olika bars så kommer du att se att de är långt ifrån perfekta då du vill slippa det vita giftet.

Laga mat själv!

Ett säkert sätt att undvika socker som är dolt i förpackningar som annars talar om det nyttiga innehållet är förstås att laga mat själv. Den största sockerfällan är inte godis och bullar då vi alla är väl medvetna om att de här produkterna innehåller socker. Det är istället den färdiga maten i form av halvfabrikat som det gäller att se upp för. Den här typen av mat har för det mesta tillsatt socker som man inte ens tänker på. Om man istället lagar sin egen paj, köttfärssås och annat så kan man äta nyttigare.

Faktum är att det heller inte är så dumt att baka själv. När man bakar allt från bullar till pizza så kan man ju välja mjöl av nötter och låta bli att tillsätta socker. Det här ger mat som man kan äta med gott samvete. Jag vet, man måste ha tid för att kunna laga mat men med tanke på hur viktigt det är att vara frisk och stark så kan det ju verka vettigt att boka in matlagning precis som man bokar in träning, jobb och annat. Mycket går ju att frysa och då har man ju mat färdig att värma men utan det dolda sockret!

Read More

Ta hand om ögonen

Jag pratade ju sist jag bloggade om blåbär och hur bra de här bären är. Mat kan ju vara så bra för mer än att man får energi av den och att man inte blir tjock av den. Något som jag som jobbar mycket framför en skärm måste tänka på är mina ögon. Jag har tack och lov god syn men jag märker att jag blir trött av att ständigt glo på en skärm och jag har infört vissa regler för att hjälpa mina ögon.

Pauser

Innan jag ens börjar orda om det där med mat så vill jag bara säga att det är så viktigt att ta pauser under arbetet vid en skärm. Det här tror jag att alla kan hålla med om. Vi vet att ögonen blir trötta av att ständigt jobba på samma sätt och att inte få växla mellan att se långt bort och på saker som finns på nära håll. Om man inte vill skada synen av arbete vid en datorskärm så gäller det alltså att ta pauser men det här är lättare sagt än gjort.

Här har jag kommit fram till att jag måste ha ett alarm. Jag ställer helt enkelt in ett alarm som piper var femte till femtonde minut. Ibland så blir det ju irriterande att ta paus var femte minut då man sitter med något som kräver stor koncentration och då ställer jag in mitt larm på längre intervaller. När pausen kommer så ser jag till att titta långt bort eller att se på en vit vägg. Det här tipset fick jag av en vän som jobbar med synundersökningar. Han sade att det är bra att se på en vägg som är helt vit alternativt att se långt bort på en punkt omkring 20 meter bort.

Bra mat

Det finns en hel del mat som är bra för ögonen men nu tänkte jag slå ett slag för moroten som jag tycker är kanon. Moroten har betakaroten som anses vara kanon för vår kropp och så har ju moroten ett spännande utseende. Har ni tänkt på att morotskivor har ett öga i mitten? Helt ärligt, det här kan man inte bortse ifrån! Det är ju som att vi får ett helt naturligt tips. Vad ska man äta för ögat, morot så klart det ser man ju när man skär i den. Om man resonerar på samma sätt så borde valnöten vara bra för hjärnan och det har jag faktiskt hört att den ska vara.

Nåväl, en annan sak som aldrig skadar då man jobbar framför skärm är att dricka mycket så se till att ha god dricka eller helt vanligt vatten i en flaska när du drar igång en helt vanlig arbetsdag.

Read More

Underbara blåbär bra för LCHF diet

När man ska äta LCHF så är det inte alltid så lätt med efterrätter. Det här känner jag av nu då det blir så många middagar, luncher och andra tillfällen då det passar med något extra gott till en kopp te eller kaffe. Hos mina föräldrar så har äppelpaj alltid varit en självklarhet under vintern men numera så sätter jag inte i mig söta äpplen i kombination med socker och vetemjöl och det känns lite trist när äppelpajen dyker upp på bordet och jag inte får vara med. Okej, jag vet, jag har själv valt min kost, men det betyder ju inte att man kan sakna favoriter från förr.

Hursomhelst så har jag funnit den allra bästa ersättningen och det är blåbär. Blåbär är så otroligt nyttiga och de går att göra paj med utan att man blandar in allt som heter mjöl och socker. Istället så kör man med mjöl gjort på nötter och kokosolja. Med en rostad mix av nötter på blåbären så får man en så god skorpa.

Som tur var så hade mina föräldrar förberett väl för min LCHF diet då de redan i somras började plocka blåbär och frysa in dessa. Resultatet var en frys full av påsar med blåbär som jag nu har fri tillgång till. Det är inte bara paj som blir gott med blåbär, man kan göra så himla mycket med dessa fantastiska bär.

Smoothies

Blåbärssmoothies är underbara och så enkla att göra. Här finns det lite olika blandningar och det är enkelt att få sötma med stevia. Blåbärssmoothies är kanon att börja dagen med och de är också uppfriskande mot eftermiddagen.

Blåbärssoppa

Om man vill ha något varmt så kör man på en varm smoothie som man lika gärna kan kalla för blåbärssoppa. Det här är lika gott som en kopp te och så nyttigt.

Ät de som de är

Sist men inte minst så vill jag rekommendera blåbär precis som de är. Man kan ta ett gäng direkt från frysen och lägga dem i en skål. Det här blir sedan ett slags plock-godis som kan vara trevligt att ha då man kanske ser en film. Det enda man ska tänka på är att man förstås får blå fingrar om man inte tar bären med en sked men det kanske inte gör något då färgen snabbt går bort efter att man tvättar händerna.

Underbara blåbär, verkligen något för den som kör med LCHF att ta fasta på!

Read More

Nu bränner vi fett för beach 2015

Det känns verkligen som att beach 2015 är långt borta, men det är nu som arbetet med att bli av med fettet måste komma igång. När det blir ledigt och man tar det lugnt så är det lätt att glömma bort att man måste hålla igång och fortsätta med träning och god kost för att inte tappa stinget. Jag har varit med om det allt för många gånger att jag släpper lite på det där med goda vanor när julen kommer och sedan så är det så otroligt svårt att komma igång igen. Här kommer mina tips inför ledigheten nu över jul och nyår för er som vill leva lite gott men inte lägga på en massa extrakilon…

Satsa på bra kosttillskott

Jag kör med fettförbränningstabletter men inte vilka som helst. Här ska man “göra sina hemläxor” och noga ta reda på vad som rekommenderas och vilka fettförbränningstabletter som funkar. Det finns ju lite olika varianter och det är bra att ta reda på vilken effekt man får beroende på innehållet.

Hålla igång

Nu räcker det förstås inte med kosttillskott. Om man ska fortsätta att bränna fett och vara redo för beach 2015 innan 2014 är över så måste man röra på sig. Hemma hos mina föräldrar så är jag långt från mitt gym så där kör jag på raska promenader. Det här är ett bra sätt att komma ifrån då man kanske tröttnar en aning på myset. Jag skulle tipsa om att promenera flera gånger per dag! Efter en tyngre måltid så mår man bra av att röra på sig i friska luften. Om det regnar så kan man köra med paraply eller regnställ.

Ät inte för mycket!

Man måste inte äta allt som bjuds en. Det går utmärkt att tacka nej till knäck och julchoklad och tänka också på det där med drickan. Kör på kolsyrat vatten hellre än på julmust så håller du formen genom hela ledigheten.

Read More

Alkogel är inte så bra som det verkar

Förra året så hade jag en liten flaska med alkogel i väskan och i fickan. Jag tänkte att det kunde vara klokt att använda sig av detta efter att ha rört vid offentliga dörrar och annat där farlig influensa och annat kan sitta. Nu har jag dock tänkt om för jag har läst att det inte alls är hälsosamt med alkogel. Den här gelen luktar ju så gott och det känns bra att veta att man bränner bort alla bakterier innan de får en chans att komma nära munnen, men det är tydligen så att många hand-gel-produkter har ämnen som är rent ut sagt livsfarliga.

Om jag ska ge några exempel så kan vi börja med ingrediensen triclosan som är vanligt förekommande i antibakteriella tvättar för händer. Det här är ett ämne som snabbt tas upp av huden, och som kan påverka skelett och muskler på ett mycket negativt sätt på cellnivå. Det finns till och med studier som visar att det här ämnet kan leda till att hjärnceller dör!

Det finns mycket mer information omkring detta online och om du inte har något emot att läsa på engelska så hade jag rekommenderat denna sida. Här kan du läsa mer omkring farorna med alkogelerna.

Jag är tillräckligt påverkad av denna information för att köra på tvål och vatten detta år. Man kan ju faktiskt tänka på hur man tar i dörrar och annat på stan. Det går ju till exempel att behålla vantar på och att öppna med armbågen hellre än med handen. Tänker man bara på hur man tar i saker och ting så behöver man inte hålla på och sprita hela tiden.

Rena händer är viktigt för vi tar oss i ansiktet hela tiden och det är det här som gör att bakterier kan komma in i våra kroppar. Det är ju ändå rätt så sällan som någon nyser rakt på en, om man inte är småbarnsförälder eller förskole pedagog förstås!

Det var mina tankar omkring alkogel!

Read More