Isabelles kosttillskott guide

Jag tänkte skriva en guide om en del basiska kosttillskott så att ni läsare får lite mer kött på benen innan ni köper något :) enjoy!

Den som kommer igång med seriös träning inser förr eller senare att det inte alltid är så lätt att nå mål om muskelmassa, bättre kondition och en tonad kropp så snabbt som man hade tänkt sig. När man tränar mer så behöver man även mer energi till kroppen, men här är det otroligt viktigt att man får i sig rätt typ av näring så att man inte förstör den hälsosamma process som man har dragit igång. För att få ut mer av sin träning så kan man använda sig av smarta kosttillskott men det är bra att veta precis vilket tillskott som är gynnsamt för den typ av träning som man sysslar med. Här följer en kosttillskott guide som kan hjälpa dig att finna rätt produkter.

Kreatin

Kreatinet är ämnet som finns naturligt i animaliska matprodukter, och en väldigt stort fördel med syntetiskt framtaget kreatin är att det inte kommer från kött vilket betyder att precis alla kan dra nytta av det. Med kreatin så kan man skapa en slags energibuffert i sin kropp och det här kan påverka prestationsförmågan. Man orkar helt enkelt lite mer då man använder sig av ett kosttillskott med kreatin. Det är förstås mer invecklat än att man får i sig ett ämne som sedan tas upp av muskler för det är flera processer som ska till för att kreatinet ska ge effekt. Du kan läsa mer om kreatin här.

Den som tränar styrketräning med riktigt intensiva moment som upprepas ofta kan fundera på att använda sig av kreatin som ett sätt att orka med detta lite bättre. Om prestationsförmågan förhöjs så kan man ju få ut mer av träningen så här finns det en hel del att vinna på kosttillskottet. I andra sporter där man också har intensiva moment som ruscher som kan förekomma i bollsporter som basket och tennis så kan man också se att detta tillskott kan vara en tillgång då man ska träna längre och orka ge järnet många gånger om.

Det är viktigt att man tar kreatinet på rätt sätt. När man slutar ta detta kosttillskott så är det vanligt med en sänkning av uthållighet men det här ska bara vara temporärt och om man har tränat på rätt sätt med tillskottet så ska man överlag ha nått en högre nivå som man tjänar på även då man inte tar kreatin. Musklerna som man har lyckats bygga med hjälp av kreatinet försvinner inte då man slutar ta det.

Aminosyror

Människokroppen behöver omkring 20 olika slags aminosyror och dessa får man genom protein som omvandlas till syrorna i kroppen. Det som är mycket viktigt att förstå är att det här är mycket komplexa reaktioner och processer. De olika aminosyrorna är till exempel beroende av varandra för att kroppen verkligen ska må bra. Det räcker att ha brist på en aminosyra för att andra syror ska påverkas på ett negativt sätt så det här är något som är väldigt viktigt både för de som tränar intensivt och för de som inte gör det. Du kan läsa mer om aminosyror på aminosyror.com.

Det är framför allt då man vill bygga muskler som man kan behöva vara extra noga med att få i sig aminosyrorna. När man får i sig tillräckligt med aminosyror så kan man hjälpa kroppen med muskeluppbyggnaden och det här är extra viktigt då man tränar hårt och kanske inte får i sig tillräckligt med rätt proteiner via födan. Anledningen till att den som bygger muskler inte väljer att enbart få dessa syror via kosten är att detta skulle innebära ett intag även av sådant som inte behövs. Med ett smart kosttillskott så slipper man överflödiga näringsämnen och man behöver heller inte äta så mycket vilket kan göra det svårt att sedan genomföra en effektiv träning.
Källa: Wikipedia om Aminosyror

Proteinpulver

Idag så har de flesta någon gång sett en protein shake men man kan ju undra varför en del som inte ens tränar dricker dessa. Det är viktigt att skilja på proteinpulver som är till för att hjälpa till med muskelbygget och protein shakes som är en del av en diet till för att gå ner i vikt. Man kommer inte att bygga muskler på grund av att man får i sig extra protein, det är träningen som leder till större muskelmassa, men träningen gynnas av att man får i sig smarta kosttillskott med vassleprotein, kaseinprotein, hampaprotein och mer.

Proteintillskott handlar inte bara om att man vill bygga muskler utan även om att man vill underhålla dessa. Det finns studier där man har sett närmre på hur proteintillskotten kan påverka kroppen och då särskilt för den som tränar, och det finns mycket som tyder på att en bra proteinprodukt tillsammans med ett gediget träningsprogram är precis det som ska till för att man ska behålla en hälsosam muskelmassa som man fortsatt bygger på.

Gainers

Med en gainer så får man en kombination av kolhydrater och protein på ett mycket nyttigt vis. Många gainers har även tillskott av vitaminer och mineraler och det är särskilt bra för den som kanske byter ut vissa måltider mot en gainer. För att lära dig mer i detalj om gainers så kan du läsa mer här. Med gainers så kan man få bra mycket mer energi tack vare kolhydraterna som ingår och samtidigt så är proteinet med och hjälper musklerna som man vill bygga och underhålla. Man kan ta en gainer efter träning för bättre återhämtning såväl som ett mellanmål för att få mer kraft inför passet. Det är välkänt att riktigt bra gainerprodukter är med och hjälper till med att öka prestationsförmågan och det är något som man har stor nytta av oavsett sport som man sysslar med.

PWO (Pre Workouts)

PWO tillskott har två mycket viktiga funktioner och det är att de ökar den kroppsliga prestationsförmågan samtidigt som de ger bättre mental skärpa. Det här är ett kosttillskott som är till först och främst för den som tränar på gym och som vill få en boost in sin träning. Det är dock mycket viktigt att man tar PWO på rätt sätt för det här kan vara riktigt kraftfulla produkter. När man orkar träna mycket mer och längre så finns alltid risken för att man tar i för hårt så det gäller att använda sig av tillskottet på ett bra sätt och att följa de instruktioner vad gäller dosering som ges för den specifika produkt som man har valt. Även om PWO intas innan träning så finns det varianter som också ger ett mycket gott stöd under återhämtningen efter träningspasset.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>