Bästa sit upsen gör ont

Jag tror att de flesta någon gång i livet bestämmer sig för att träna hemma och det är få träningsprogram för hemmet som utesluter magen. Jag måste dock erkänna att jag inte tycker om situps. Det kan rentav vara så att jag hatar dem, men trots detta så är jag för det mesta noga med att köra ett gäng varje dag. Om jag inte är på gymmet så får det bli hemma och då vill jag vara så effektiv som möjligt. Glöm det där med att veva överkroppen upp och ner som en banan, det är mycket bättre att snabbt nå läget där det känns och stanna där.

Länge leve plankan!

Den värsta typ av magövning som jag vet är plankan och ändå så utsätter jag mig för denna, varför? Svaret är enkelt, med plankan så måste man inte hålla på så länge som då man kör stora cirklar och dessutom så är den säkrare för rygg och nacke. Genom att stå på tårna och vila mot armarna så kommer man snabbt att uppleva att det är väldigt jobbigt, det gör ont, men det tar. Därför säger jag länge leve plankan och kör den när jag vill ge magmusklerna en god omgång.

En sak vill jag dock tillägga vad gäller situps. Det är okej att de gör ont men man bör aldrig köra seriös magträning utan uppvärmning. När jag har värmt upp och sedan avslutar med att stretcha så får jag sällan lika mycket problem med träningsvärk. Sedan så beror det hela förstås på hur mycket man har hållit igång. Nu får jag nog räkna med lite värk eftersom jag inte har kört situps på hela julledigheten. Så var det med det…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>