Bära på rätt sätt

Det där med att bära på rätt sätt är så otroligt viktigt. Man kan faktiskt skada sig rejält i vardagen genom att kånka omkring med saker och utsätta den nedre ryggen för alltför stor belastning. Det här är något som kvinnor som har fått barn ofta blir varse om då musklerna som vanligtvis ger stödet inte finns på plats som vanligt. Om man utsätter nedre ryggen för alltför stor belastning så blir det svårt att ens stå rakt och det gör ont att röra på sig.

Här finns det dock lite saker att tänka på och man kan öva upp rätt typ av bärande för att se till att undvika skador. Om man ska lyfta något så ska man försöka ta vikten med benen. Det här gör man genom att sätta sig på huk, hellre än att böja sig för att ta tag i det som ska bäras. Sedan så är det bra att hålla det som är tungt nära kroppen och att inte låta armarna balansera vikten utåt.

Nu låter det här som självklarheter för många men det är inte alltid så självklart när man väl ska bära och många gör helt fel trots att de vet att det är fel. Det är först när det börjar göra ont som man inser hur fel man har burit. Med tanke på detta så är det verkligen en bra idé att försöka lära om och att undvika att böja sig ens för att plocka upp lättare saker. En strumpa på golvet bör alltså nås genom att man sätter sig ner på huk.

Till detta så skulle jag vilja lägga smarta övningar på gymmet eller hemma. Om man kan köra lite mage och rygg varje dag så har man mycket att vinna på detta. Jag tänker mig att det här kan vara till stor hjälp när man väl kommer upp lite i ålder och vill orka mer med. Den som vill bära sina barn i bärsele bör verkligen se till att ha grundat rätt för detta så att det inte blir omöjligt när barnet väl har anlänt och musklerna som behövs för bärandet är svaga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>