Isabelles kosttillskott guide

Jag tänkte skriva en guide om en del basiska kosttillskott så att ni läsare får lite mer kött på benen innan ni köper något :) enjoy!

Den som kommer igång med seriös träning inser förr eller senare att det inte alltid är så lätt att nå mål om muskelmassa, bättre kondition och en tonad kropp så snabbt som man hade tänkt sig. När man tränar mer så behöver man även mer energi till kroppen, men här är det otroligt viktigt att man får i sig rätt typ av näring så att man inte förstör den hälsosamma process som man har dragit igång. För att få ut mer av sin träning så kan man använda sig av smarta kosttillskott men det är bra att veta precis vilket tillskott som är gynnsamt för den typ av träning som man sysslar med. Här följer en kosttillskott guide som kan hjälpa dig att finna rätt produkter.

Kreatin

Kreatinet är ämnet som finns naturligt i animaliska matprodukter, och en väldigt stort fördel med syntetiskt framtaget kreatin är att det inte kommer från kött vilket betyder att precis alla kan dra nytta av det. Med kreatin så kan man skapa en slags energibuffert i sin kropp och det här kan påverka prestationsförmågan. Man orkar helt enkelt lite mer då man använder sig av ett kosttillskott med kreatin. Det är förstås mer invecklat än att man får i sig ett ämne som sedan tas upp av muskler för det är flera processer som ska till för att kreatinet ska ge effekt. Du kan läsa mer om kreatin här.

Den som tränar styrketräning med riktigt intensiva moment som upprepas ofta kan fundera på att använda sig av kreatin som ett sätt att orka med detta lite bättre. Om prestationsförmågan förhöjs så kan man ju få ut mer av träningen så här finns det en hel del att vinna på kosttillskottet. I andra sporter där man också har intensiva moment som ruscher som kan förekomma i bollsporter som basket och tennis så kan man också se att detta tillskott kan vara en tillgång då man ska träna längre och orka ge järnet många gånger om.

Det är viktigt att man tar kreatinet på rätt sätt. När man slutar ta detta kosttillskott så är det vanligt med en sänkning av uthållighet men det här ska bara vara temporärt och om man har tränat på rätt sätt med tillskottet så ska man överlag ha nått en högre nivå som man tjänar på även då man inte tar kreatin. Musklerna som man har lyckats bygga med hjälp av kreatinet försvinner inte då man slutar ta det.

Aminosyror

Människokroppen behöver omkring 20 olika slags aminosyror och dessa får man genom protein som omvandlas till syrorna i kroppen. Det som är mycket viktigt att förstå är att det här är mycket komplexa reaktioner och processer. De olika aminosyrorna är till exempel beroende av varandra för att kroppen verkligen ska må bra. Det räcker att ha brist på en aminosyra för att andra syror ska påverkas på ett negativt sätt så det här är något som är väldigt viktigt både för de som tränar intensivt och för de som inte gör det. Du kan läsa mer om aminosyror på aminosyror.com.

Det är framför allt då man vill bygga muskler som man kan behöva vara extra noga med att få i sig aminosyrorna. När man får i sig tillräckligt med aminosyror så kan man hjälpa kroppen med muskeluppbyggnaden och det här är extra viktigt då man tränar hårt och kanske inte får i sig tillräckligt med rätt proteiner via födan. Anledningen till att den som bygger muskler inte väljer att enbart få dessa syror via kosten är att detta skulle innebära ett intag även av sådant som inte behövs. Med ett smart kosttillskott så slipper man överflödiga näringsämnen och man behöver heller inte äta så mycket vilket kan göra det svårt att sedan genomföra en effektiv träning.
Källa: Wikipedia om Aminosyror

Proteinpulver

Idag så har de flesta någon gång sett en protein shake men man kan ju undra varför en del som inte ens tränar dricker dessa. Det är viktigt att skilja på proteinpulver som är till för att hjälpa till med muskelbygget och protein shakes som är en del av en diet till för att gå ner i vikt. Man kommer inte att bygga muskler på grund av att man får i sig extra protein, det är träningen som leder till större muskelmassa, men träningen gynnas av att man får i sig smarta kosttillskott med vassleprotein, kaseinprotein, hampaprotein och mer.

Proteintillskott handlar inte bara om att man vill bygga muskler utan även om att man vill underhålla dessa. Det finns studier där man har sett närmre på hur proteintillskotten kan påverka kroppen och då särskilt för den som tränar, och det finns mycket som tyder på att en bra proteinprodukt tillsammans med ett gediget träningsprogram är precis det som ska till för att man ska behålla en hälsosam muskelmassa som man fortsatt bygger på.

Gainers

Med en gainer så får man en kombination av kolhydrater och protein på ett mycket nyttigt vis. Många gainers har även tillskott av vitaminer och mineraler och det är särskilt bra för den som kanske byter ut vissa måltider mot en gainer. För att lära dig mer i detalj om gainers så kan du läsa mer här. Med gainers så kan man få bra mycket mer energi tack vare kolhydraterna som ingår och samtidigt så är proteinet med och hjälper musklerna som man vill bygga och underhålla. Man kan ta en gainer efter träning för bättre återhämtning såväl som ett mellanmål för att få mer kraft inför passet. Det är välkänt att riktigt bra gainerprodukter är med och hjälper till med att öka prestationsförmågan och det är något som man har stor nytta av oavsett sport som man sysslar med.

PWO (Pre Workouts)

PWO tillskott har två mycket viktiga funktioner och det är att de ökar den kroppsliga prestationsförmågan samtidigt som de ger bättre mental skärpa. Det här är ett kosttillskott som är till först och främst för den som tränar på gym och som vill få en boost in sin träning. Det är dock mycket viktigt att man tar PWO på rätt sätt för det här kan vara riktigt kraftfulla produkter. När man orkar träna mycket mer och längre så finns alltid risken för att man tar i för hårt så det gäller att använda sig av tillskottet på ett bra sätt och att följa de instruktioner vad gäller dosering som ges för den specifika produkt som man har valt. Även om PWO intas innan träning så finns det varianter som också ger ett mycket gott stöd under återhämtningen efter träningspasset.

Read More

Det har shoppats kosttillskott och rosa topp…

Jag brukar inte köpa kläder online men nu har jag gjort ett undantag och då jag inhandlade lite nya kosttillskott så beställde jag även en rosa super topp. Det här är en träningströja med långa ärmar som jag tror kommer att bli min favorit nu när man behöver hålla sig lite extra varm. Jag brukar handla mina vitaminer hos Svenskt Kosttillskott och de har även träningsredskap och kläder. I och med att den här rosa toppen var på rea så slog jag till. Den är i stretch material så jag tänkte att den nog skulle passa bra och det gjorde den också tack och lov! Ett kap helt enkelt.

Nu har jag laddat upp med vitamin D3, inte för att jag har brist på vitamin D, utan snarare för att jag vill grunda på rätt sätt. Jag har förstått hur viktigt detta vitamin är och i och med att jag inte är så duktig på att äta mejeriprodukter som brukar vara berikade med D så är det bäst att köra på ett bra kosttillskott. Sedan passade jag på att beställa hem bra C vitaminpiller också. Det här vet jag att mitt immunsystem mår bra av.

Det viktiga är nu att jag inte slarvar med att ta vitaminerna så jag har ställt burkarna på synlig plats i köket för att inte missa. Det där med regelbundenhet är mycket viktigt för att man ska se resultat av kosttillskott så jag ska försöka att vara lite extra duktig denna vinter. Burkarna är fina och jag har redan börjar bjuda vänner på vitamin till teet!

Read More

Bära på rätt sätt

Det där med att bära på rätt sätt är så otroligt viktigt. Man kan faktiskt skada sig rejält i vardagen genom att kånka omkring med saker och utsätta den nedre ryggen för alltför stor belastning. Det här är något som kvinnor som har fått barn ofta blir varse om då musklerna som vanligtvis ger stödet inte finns på plats som vanligt. Om man utsätter nedre ryggen för alltför stor belastning så blir det svårt att ens stå rakt och det gör ont att röra på sig.

Här finns det dock lite saker att tänka på och man kan öva upp rätt typ av bärande för att se till att undvika skador. Om man ska lyfta något så ska man försöka ta vikten med benen. Det här gör man genom att sätta sig på huk, hellre än att böja sig för att ta tag i det som ska bäras. Sedan så är det bra att hålla det som är tungt nära kroppen och att inte låta armarna balansera vikten utåt.

Nu låter det här som självklarheter för många men det är inte alltid så självklart när man väl ska bära och många gör helt fel trots att de vet att det är fel. Det är först när det börjar göra ont som man inser hur fel man har burit. Med tanke på detta så är det verkligen en bra idé att försöka lära om och att undvika att böja sig ens för att plocka upp lättare saker. En strumpa på golvet bör alltså nås genom att man sätter sig ner på huk.

Till detta så skulle jag vilja lägga smarta övningar på gymmet eller hemma. Om man kan köra lite mage och rygg varje dag så har man mycket att vinna på detta. Jag tänker mig att det här kan vara till stor hjälp när man väl kommer upp lite i ålder och vill orka mer med. Den som vill bära sina barn i bärsele bör verkligen se till att ha grundat rätt för detta så att det inte blir omöjligt när barnet väl har anlänt och musklerna som behövs för bärandet är svaga.

Read More

Sandaler på vintern

Nu är snön på gång och det är ju väntat. Igår så var jag ute i snålblåsten och tänkte att det här kommer att bli en lång vinter då jag plötsligt fick syn på en tjej i sandaler utan strumpor! Jag måste erkänna att jag inte är så förtjust i sandaler, men om man bär den här typen av sko till en sommarkjol så känns det ju ändå helt rätt. Att springa omkring i kappa, luva och vantar samt ett par sandaler är ändå rätt märkligt.

Jag undrar om det kanske var så att något gick snett därhemma på morgonen. Kanske vaknade hon till dyngsura skor och insåg att det bara fanns sommarskor att tillgå. Men i det fallet så borde hon väl ändå ha dragit på sig ett par strumpor för att skydda tårna.

Okej, jag måste berätta lite mer för det handlar inte om en person som jag inte känner, det handlar faktiskt om en tjej som är extremt modemedveten och som ofta inspirerar mig till att uppgradera och skaffa nya kläder. Jag vet alltså varför hon klev omkring i sandalerna i snålblåsten, hon tycker att det är snyggt och coolt!

Kommer hon att starta ett nytt mode med bara fötter på vintern. Jag tror inte det. Jag vet att det finns folk som har problem med hormoner och som upplever att det är för varmt även när det är minusgrader utanför. Tillhör man den här kategorin av människor så kan man ju inte hjälpa att det känns svettigt med strumpor och skor även då det är dags för vinterns första snöstorm. Normala personer kan knappast tycka att det är skönt då iskalla vindar tar sig in mellan tårna.

Jag vet inte varför det här är så provocerande och jag har faktiskt tagit upp saken med tjejen som jag känner. Hon vet att jag inte tycker att det är snyggt och hade inget emot att jag tar upp saken på bloggen. Hon hoppas väl att fler kommer att göra samma sak…

Jag sökte lite på Youtube och hittade en film på andra som kör på samma mode och den tänkte jag lägga in här. I denna film så ser man hur otroligt fult det är med byxa, kappa och så ett par flip flops i rosa. Sorry tjejer, men det där var inte snyggt och jag kommer att fortsätta med mina boots och andra normala skodon nu när det har blivit riktigt kallt utomhus.

Read More

Yoghurtdrinkar funkar faktiskt

Igår så var det en hektisk dag. Jag visste att jag borde ha packat en lunch för det fanns inte en chans till lunchstopp innan jag skulle träffa Maja och Sara för vårt “hemliga” projekt. Kan alltså inte säga så mycket om vad det är som vi kokar ihop men om det går vägen så blir ni varse…

Hursomhelst, jag rusade alltså till Sara för att bidra till projektet och min mage kurrade redan på väg dit. Körde ett rätt tufft pass i morse då jag visste att det skulle dra över på lunchtimmen efter vilket jag skulle få sitta kvar på jobbet. Tur att jag kan flexa. Maja var redan på plats när jag kom och satt och drack en vitaktig drink som såg så himla god ut.

I och med att jag var så hungrig så var det knappt att jag kunde låta blir att få be om ett smakprov. Sara hade redan fixat en drink till mig och hon talade om att det var en hemmagjord yoghurtdrink utan socker. Mixen bestod av naturell yoghurt, valnötter, dadlar, banan och linfrö, och det var otroligt gott. När jag hade druckit min yoghurt drink så var hungern genast borta och jag glömde bort allt om mat tills sent på kvällen då jag kom hem och då jag insåg hur mycket power den här drinken gav.

Nu måste jag ta reda på det exakta receptet och hur jag kan få drinken att bli sådär milkshake liknande. Det här är ju helt klart något som man kan använda sig av inför träningspass så att man får mer ork utan att för den sakens skull bli alldeles tung i magen.

Jag tror att det där med valnötter i shaken är en riktigt bra idé. Nötter är verkligen ett kanonbra sätt att få mer energi och kul att kunna dricka dem. Jag konstaterar att yoghurtdrinkar fungerar men det vore kul med fler recept. Fast jag är bara intresserad av recept som är enkla och som inte kräver komplicerade processer där man ska frysa smeten flera gånger eller ge sig ut på jakt efter ingredienser som inte finns i Sverige.

Read More

Löpning på löpband, plötsligt så händer det…

Det har varit så tomt på gymmet under sommaren och det har faktiskt varit skönt. Ingen har sagt åt mig att lämna löpbandet så jag har tänjt gränsen och förvånat mig själv med att åstadkomma det omöjliga. I början så var det rentav pinsamt. 10 minuters halvgång och jag flåsar som ett stackars djur, men skam den som ger sig. Det som var värst var nog tristessen, vem är det som har sagt att man kan se på TV då man joggar på löpband? Jag tror att det är något av det mest korkade som jag har hört. Den där skärmen som hänger framför löpbandspanelen hänger så pass högt upp att man kan få nackspärr av att ens försöka. Och om jag hade velat se något så kommer det ändå inte att visas sådant som passar när man springer. Partiledardebatter som guppar upp och ner, nej tack!

Okej, ni fattar, det kändes inte helt rätt att äntligen ta tag i det där löftet och börja bränna fett med löpning men jag fortsatte, tre gånger i veckan på löpbandet. Nu har sommaren gått och jag upplever det där “plötsligt så händer det” för nu händer det faktiskt.

Igår så kunde jag konstatera att jag faktiskt springer och att svetten som kommer efter 20 minuter känns bra. I det här läget så ökar jag på och springer lite snabbare. Pulsen går upp och det känns, läs och häpna, kul! Jag trodde aldrig att jag skulle beskriva löpning som kul men så känns det faktiskt nu och jag ser fram emot nästa omgång.

Nu börjar folk komma tillbaka till gymmet efter semestrar och allt för många efterrätter. Jag har anpassat mitt schema lite så att jag slipper trängas, för nu vill jag springa mer än de där 20 minuterna som rekommenderas för att alla ska kunna värma upp. Det är faktiskt rätt coolt att sticka ner till gymmet då de öppnar och värma upp inför dagen.

Jag vet inte om jag kommer att kunna springa utomhus. Det känns så tungt att behöva löpa över trottoarer och stå och jogga på plats vid övergångsställen. Dessutom så inser jag att löpbandet är så bra för mina problematiska knän då jag kan springa jämnt. Man måste ju inte hålla på med löpträning utomhus om man inte vill det. Det sliter på skorna, fast nu har jag investerat i ett par nya Nike med rosa sula som ska klara av olika underlag. Det tycker jag att jag förtjänar efter att ha avancerat från att halvt gå till att springa och klara av ruscher.

Nästa steg blir kanske slingan i skogen. Måste förbereda mig mentalt för det. Till dess så får mina snygga Nike leva lyxlivet inomhus på det snälla löpbandet. Heja Isabelle

Nike Wmns Dual Fusion Run 3 recension

nike-wmns-dual-fusion-run-3Den som testar ett par Nike Dual Fusion Run 3 blir med största sannolikhet mycket nöjd. Det här är en sko som kommer med ett speciellt dynamiskt system för fotens mittparti som gör att skon kramar om foten på ett mycket bekvämt sätt. Versionen Nike Wmns Dual Fusion Run 3 är speciellt framtagen för kvinnors fötter och kommer även i design som tilltalar henne. Skon är vacker att se på med en nätt utformning, men det har mindre betydelse i sammanhanget. Det här är nämligen en löpsko som man skaffar för att man vill ha ett gott stöd och sedan så är det bara ett plus att den också är snygg.

Nike Dual Fusion Run 3 löpskor är till för olika underlag så att man kan dra nytta av dem för snabba promenader, löpning i spåret och även viss terränglöpning. Här ska det dock nämnas att en del frånråder från att använda modellen i tuff terräng och då särskilt då det är vått ute eftersom sulan då kan bli en aning halkig. För all-around användning så är denna Nike sko ett gott tips.

Design

Den här sportskon har en kärna som består av två lager av skummaterialet Phylon®. Det här ger ett fint stöd för hela foten, från det att man sätter ner hälen tills det att hela foten är i marken. På ovansidan så finns det ett tyg av nät som släpper in gott om luft så att foten kan andas. Det här är bekvämt men något som gör att tuff användning snart kan leda till hål i nätet. Det här är ytterligare en anledning till att Nike Dual Fusion 3 inte är så smart att använda för löpning i snåren. Passformen är överlägsen och man kan säga att skon nästan känns som en strumpa över foten. Om du vet din storlek så kan du räkna med en passform som blir rätt. Sulan är gjord för att ge ett bra grepp på normala ytor men kan som sagt bli en aning halkig om man ger sig ut i regnoväder.

Fördelar

Det här är en stabil löpsko som sitter på bra. Man kan ta ut sulan och byta ut den om man vill. Skon är lättviktig och luftig tack vare ovansidans nät. Phylon-materialet ger mjuk löpning och gör att det känns bekvämt att gå och springa på olika underlag. Sulan är utformad för att ge bra dragkraft då man får ett bra fäste med den på normala underlag.

Vad sager löparna?

Vad säger de som använder sig av Nike Dual Fusion Run för kvinnor? Många är väldigt nöjda med passformen och ser denna sko som ett bra val för vardagliga aktiviteter som att gå ut och gå med hunden såväl som att jogga. Det finns många kommentarer om att skon är så enkel men ändå så bekväm då foten får gott om plats så att man inte klämmer tår eller häl. På den negativa sidan så finns det de som menar att de skosnören som kommer med dessa Nike löpskor inte är så bra och att man inte bör springa på hala rötter i skogen med dem då detta kan bli väl halt.

 

Read More