Soligt vårväder väcker löparglädjen

nikeskorNi kommer kanske ihåg min goda vän Bettan som jag berättade om i mitt förra inlägg. Bettan som inte har något gymkort men som är älskar träning lika mycket som jag. Jag har alltid älskar gymträning och det gör jag fortfarande, men något har hänt. En dag för tre veckor sedan var det otroligt fint vårväder; ja till och med så bra vårväder att till och med en inbiten gymråtta helst ville stanna ute i solen. Gympasset jag hade planerat in blev istället till en solig utomhuspass i solen med min vän Bettan. Och jag älskade det!

Sedan det har jag faktiskt fått till 6 stycken löprundor i härligt vårväder tillsammans med Bettan, och jag har gillat det lika mycket för varje gång. Jag har till och med köpt nya löparskor på nätet som jag fick i måndags. Jag vet inte riktigt vad det är med utomhusträningen som jag gillar så mycket, men det är nog kombinationen av sol, värme och att träna tillsammans med min kompis som slår gymmets gråa hantlar med hästlängder. Visst jag tränar nog på gymmet ännu och det är nog något som jag aldrig kommer att sluta med, men det är roligt att ha hittat något nytt och inspirerande som ger mig lite ny motivation till träningen.

Jag har ju förstås varit lite rädd för att mina muskler ska försvinna när jag börjat springa så mycket, men Bettan har visat mig några tips på styrkeövningar som man kan göra utomhus, vilket är perfekt när man vill kombinera både styrketräningen på gymmet med det härliga vårvädret. Exempelvis så här tränade vi igår:

  • Löpning, ca 4,5 kilometer

Sedan stannade vi när vi såg en parkbänk och gjorde dessa övningar:

  • Jämfotahopp upp till bänk (läskigt till en början, men väldigt rolig övning!)
  • Armhävning mot bänken
  • Dips mot bänken
  • Utfallssteg på plan mark
  • Olika magövningar på bänken, exempelvis plankan och sit-ups

Vi gjorde 10 repetitioner av varje övning, och varje övning 3 gånger igenom. Det blev ett riktigt bra och svettigt träningspass, som faktiskt kändes lika tufft som det brukar vara på gymmet.

Jag har ännu som mål att träna mig till lite bättre löpteknik, för jag vet att den inte är den bästa. Tidigare har jag nästan alltid sprungit bara på löpmatta på gymmet under uppvärmningen, och det känns nog inte riktigt på samma sätt.

Bettan försöker övertala mig att ställa upp i Tjejmilen i år, men vi får se. Ännu har jag inte bestämt mig. Jag vet iallafall att löpning och utomhusträning är något som jag vill fortsätta med, iallfall när vädret är lika härligt som det varit nu de senaste två veckorna. Sen regniga eller kalla dagar tränar jag mera än gärna på gymmet – det är ju super när man kan kombinera dem båda!

 

ida