Bästa sit upsen gör ont

Hur ofta ska man köra sit ups och när kommer man egentligen se resultat av dessa? Kan det vara så att det där med mag-lyft är överreklamerat? Jag har ännu inte sett någon av mina träningskompisar få rutnät av att göra sit ups dagligen, men det kanske kommer…

En sak har jag kommit fram till och det är att det måste göra ont om man vill komma någonstans. Det finns liksom inga snälla sit ups. Det är på grund av det här som man inte behöver hålla på med stora rörelser för att komma åt magmusklerna. Det räcker gott att lyfta precis till det läge där det tar emot och sedan fortsätta med små rörelser i samma läge. Jättejobbigt men helt klart bra!

Plankan är ju också ett exempel på där man inte gör så mycket men ändå får ut en massa av övningen. Jag tycker att det känns bra att kunna se hur upprepning av plankan vecka ut och vecka in leder till att man kan köra den längre. Det här är min måttstock på om sit upsen fungerar eller inte.

Jag har för mig att brorsan sa att man inte bränner fett med sit ups utan snarare trycker ut fettet med hjälp av de muskler som man bygger under det. Man kan alltså se ännu tjockare ut om man bara kör sit upsen och inte bränner fett samtidigt. Med tanke på detta så måste man tänka på att kombinera övningar för mage och rygg med verklig kondition där man bränner en massa kalorier. På så vis så kan man tids nog se en skillnad.

Rutnät på magen kunde ju vara coolt men min teori är att alla inte kan få dessa. Man ska ha en viss typ av muskelvävnad för att det ska bli rutor och om man inte har detta så är det inget att vara ledsen över. Det är bara att köra på och att sträva efter sit ups som känns rejält när man kör dem, och då helst efter ett riktigt svettigt spinning-pass.

ida