Mina nya Six Deuce tights

six deuce tightsJag tycker att det är viktigt att ha bra träningskläder. Det är inte bara elitidrottare som behöver kläder som sitter bra. När man tränar så blir det roligare att köra regelbundet då man upplever att allting sitter på som det ska. Jag minns när jag gjorde misstaget att träna i en alltför stor t-shirt som jag tänkte kunde fungera bra för styrkan. Jag blev irriterad av att tröjan hela tiden åkte omkring och insåg att jag vid det här laget har vant mig vid kläder som sitter som en extra hud på kroppen. Det är därför som jag har valt att satsa på ett par nya Six Deuce tights för träning på gymmet samt för löp pass utomhus. Det här är tights som sitter bra, men jag vill varna om att de är lite små i storlekarna. Jag missade detta när jag beställde, och jag fick byta till en större storlek för att få rätt passform.

Grälla färger är rätt coolt

Mina Six Deuce är svarta och har rosa text och det rör sig förstås om neonrosa vilket jag egentligen är lite skeptisk till. Men, men, de här tajtsen är faktiskt riktigt snygga även om jag inte riktigt håller med om att de kan fungera precis var som helst. Det här är trots allt träningsbyxor och jag hade inte använt de som mode i andra sammanhang. I och med att det bara är textinslagen som är en aning grälla så känns tightsen ändå rätt så diskreta och jag använder en svart topp till så det blir ett bra resultat sammantaget.

Något som jag ser fram emot med de här tajtsen är att de ska hålla bra i tvätten. Jag brukar störa mig på tryck som börjar flaga efter några tvättar och som klumpar ihop sig så att tightsen fastnar i veck och blir fula. Nu har jag inte hunnit tvätta mina nya Six Deuce tights så vi får väl se om de kommer att leva upp till sitt goda rykte.

Hur bra de kommer att vara utomhus är också en fråga. Det här är inte de tunnaste tajts som jag har testat, men frågan är om det kommer att kännas bra att springa utomhus med dem just nu. Det viktigaste för mig är passformen och den vet jag redan att jag får med dessa tights för de sitter verkligen bra. Inget som skaver eller smiter åt på fel ställe så det ska verkligen bli kul att köra nästa pass med helt nya Six Deuce tights!

Read More

Naturlig behandling av torr hy

När det är kallt så avskyr jag att diska. Jag har ingen diskmaskin så det är handdisk som gäller och jag är inte så bra på att komma ihåg det där med diskhandskar. När man ändå bara ska diska upp några glas och koppar så känns det lite löjligt att dra på sig diskhandskarna, fast sedan får jag betala för detta. Med torr hy på händerna som spricker så är det stundtals svårt att jobba normalt på datorn och jag är alltid på jakt efter den perfekta handkrämen som snabbt sugs upp och som inte klibbar hur länge som helst.

Nu har jag funnit ett bra knep som jag tänker köra med, i varje fall hemma. Olivolja direkt på händerna är verkligen ett bra sätt att ta hand om hy som är torr och irriterad. I och med att jag har flaskan med olivolja ståendes på diskbänken så är det hur enkelt som helst att applicera en droppe, eller två, efter avklarad diskning.

Olivolja sugs snabbt upp av huden och dessutom så har den inte någon särskild doft som man kan irritera sig på. Med tanke på detta så är det kanske smart att satsa på en handkräm som består av just olivolja… Ska ta en titt på detta nu när det blir dags att uppdatera hudvårdsprodukterna.

Sedan så skulle jag vilja tipsa om bra handskar utomhus. Man kan faktiskt förebygga problem med torr och narig hy på händerna genom att skydda dem med helt vanliga handskar eller vantar då man ger sig ut i kylan. Se till att ha ett par i jackans fickor så att du inte glömmer dem hemma!

Read More

Lite mer sol i vardagen

Nu kommer några tunga veckor, så är det bara. Jag tycker att den här tiden precis efter ledigheten är den värsta. Man vet liksom att våren inte är bakom hörnet och att det kommer att dröja bra länge innan vinden mot kinden inte får en att rygga tillbaka och vilja springa in igen. Okej, nu finns det ingen anledning till att deppa och jag har några smarta tips för mer sol i vardagen. Nu menar jag inte solarium för det är något som jag inte är så inne på. Det där med att ligga med lampor som bränner mot huden har aldrig varit något för mig. Med sol så menar jag sådant som får hjärtat att le och det behöver vi verkligen nu när det är januari.

Sköna hälsoprodukter

När man måste hålla sig inomhus så kan man ordna med ett hemmaspa. Gå igenom topp till tå. Beställ produkter för hår, ansikte och fötter, och passa på att vårda både kropp och själ. Man kan ju se en bra film samtidigt som fötterna och ansiktet får en bra mask. Mitt tips är att du laddar upp med sköna hälsoprodukter så att du har dem hemma den där söndagen då du inte har lust att gå ut men känner att det vore trevligt med något som kunde få dig på bättre humör. Totalt solsken alltså!

God mat och vitaminer

En annan sak att ladda med är god mat och vitaminer. När man har något nyttigt och gott att äta så känns livet bra. D-vitamin är givet då vi talar om mer sol i vardagen. Det här är ju vitaminet som vi får genom att sola oss så se till att du har ett bra märke hemma som du tar regelbundet från. Gör upp en lista med goda maträtter som också är nyttiga och ta chansen att experimentera med dessa då du har mer tid inomhus och vill göra något vettigt.

Read More

Träning med barnvagn som god gärning

Promenader är kanonbra och de blir ännu bättre när man skjuter en barnvagn framför sig. Jag har blivit denna ledighets stjärna genom att helt enkelt ha erbjudit mig att fungera som barnvakt för familjens yngre tillskott. Jag kom på att syrran behövde en paus men att jag verkligen inte kände för att sitta och leka på golvet med hennes unge. Däremot så var det verkligen dags att bränna lite fett och då erbjöd jag mig att ta med ungen då jag gav mig ut för att gå raskt. Syrran blev jätteglad och lillen somnade snabbt då vi kom igång.

Jag lyckades alltså få in två goda gärningar i en. Den huvudsakliga gärningen var att få motion för att se till att bli av med allt det där som jag hade stoppat i mig så glatt vid julborden. Samtidigt så gav jag min storasyster en hel timmes paus som hon verkligen behövde.

Jag tycker normalt sett att det är ganska jobbigt att vara barnvakt då man måste hitta på något och springa efter en liten en som vill klättra precis överallt. Men en rask promenad med barnvagnen som extra vikt var verkligen en hit och något som jag kan rekommendera till er som har syskon och vänner som kan behöva lite egen tid.

Jag körde till och med lite träning för armarna genom att pumpa vagnen framåt i intervaller på ett rytmiskt vis. Fick upp en härlig takt och svett och kom sedan tillbaka med otroligt gott samvete på alla sätt och vis.

Read More

Ett hälsosamt julbord

Det är så kul med julbord men hur hälsosamma är dessa egentligen? Det finns en hel del att göra då man vill få nyttigare rätter på bordet men samtidigt så finns det ju favoriter som man inte vill missa. Här är mina tankar omkring favoriterna och hur de kan bli nyttigare…

Köttbullarna

Egentligen så är det inte så farligt med köttbullar för vi har ju sett att LCHF dieten faktiskt fungerar och att köttet i sig inte är något att vara så rädd för. Det som är problemet med många julbord och rätter som serveras under julledigheten är att man petar in en massa annat som ströbröd. Här kan man helt enkelt låta bli. Det går alldeles utmärkt att rulla köttbullar med bara kött och lite hackad lök. Sedan så kan man laga dessa i en kastrull med tomater så att man slipper steka i en massa fett.

Ris a la Malta

Okej, den här rätten är svår att göra om, ris är inte rekommenderat nuförtiden. Man får helt enkelt acceptera riset men köra på lönnsirap eller stevia istället för florsockret.

Knäck och godis

Knäcket går bort. Julgodiset är inte nyttigt då det är fullt med socker och vitt mjöl. Här kan man istället köra på goda nötter. Det går ju faktiskt att smälta nyttig choklad utan vitt socker och låta denna stelna på nötter, perfekt godis!

Vad gäller brödet så kan man satsa mer på knäckebröd om man inte kan få varianter som är utan vanligt mjöl. Knäckebröd är både gott och nyttigare än vanligt vitt bröd. Julvörten är förstås en pärla och har man tur så kan man få denna i en version där man har använt sig av nyttigare ingredienser.

Om man vill få bättre rätter på julbordet och under julledigheten så får man antagligen försöka laga en hel del själv för det är fortfarande så att folk är vana vid allt det där sockret och mjölet som vi hälsomedvetna försöker undvika.

Här är ett recept på nyttig kola:

Read More

Mina favorit-hälsokost-produkter

Jag älskar hälsokostprodukter för det känns så bra att man kan göra något åt hälsan innan det blir knas och man blir sjuk. Jag brukar då och så surfa in för att kolla hälsokost på Vitapost.se och ibland så händer det att jag kör på något nytt som de annonserar om, men ofta så blir det några favoritprodukter som jag alltid kör med…

För fötterna

Låt oss börja med fötterna för det här är en kroppsdel som vi så ofta glömmer men det är inte kul när just fötterna strejkar. Jag går gärna i skor utan hälar, alltså att det är öppet baktill som på tofflor, och det här leder ibland till narig hud som gör ont då den spricker. För att förebygga den här typen av problem så kör jag med Baby Foot som är en japansk produkt som tar hand om fötter som har fått hårda hudpartier. Baby Foot är en slags plaststrumpa som man drar på foten så att gelet som finns i strumpan kan behandla huden. Det tar omkring 2 timmar att behandla och man märker direkt att det här fungerar. Död hud peelas bort succesivt efter det att man har kört en behandling och det här är så himla skönt.

Jag kör med Baby Foot efter behov men det är bra att se till att det alltid finns en förpackning hemma så att man kan behandla då man äntligen får tid till det och inte behöver sitta och vänta på leverans.

I förkylningstider

När alla omkring en nyser så är det dags att grunda så att man får ett starkare immunförsvar. Jag har sett goda resultat av Enchinaforce som har Enchinacea extrakt. Det här är en ört som är känd för att hjälpa till och motverka problem med förkylningar samt att se till att man alls inte blir smittad. Är det hela placebo-effekt? Ja, det kanske det är, men det spelar mindre roll för jag håller mig frisk!

D-vitamin

Jag kör som bekant också med D-vitamin vilket jag tror stenhårt på. Själv tycker jag att lite starkare varianter som D3 5000 är bra för då vet man att man får en stor dos. Det här är ett vitamin som stärker immunsystemet och som är särskilt viktigt att få i sig nu när solen inte syns lika mycket som under sommaren. Jag vet att många matprodukter har berikats med vitamin D men trots detta så tycker jag att det är klokt att även ta till ett kosttillskott så att man slipper riskera brist på D.

Read More

Kalla och krampiga fötter

Jag vet inte om ni också har problem med detta, men för mig så innebär varje vinter att mina fötter blir krampiga. När det här satte igång igen i november så tänkte jag att det kanske går att göra något åt saken. Det är mest på kvällar och nätter som det krampar men då jag pratade med en personlig tränare på gymmet så sa han att man faktiskt kan hjälpa fotmuskulaturen genom att använda sig av rätt skor och i vissa fall av rätt inlägg.

Aha, jag har alltid tänkt att min djupa hålfot kanske behöver lite mer stöd men jag har aldrig tagit tag i detta. Nu har jag i varje fall tänkt gå till en specialist på det där med fötter och skoinlägg för att se om jag eventuellt kan behöva sulor.

Nu när jag har börjat fundera på skoinlägg så verkar det som om varenda människa som jag träffar använder sig av dessa. På jobbet så är det flera kollegor som har talat om att det här är en stor hjälp så jag undrar om det kanske är lösningen på det där med kramperna.

Hursomhelst, tillsvidare så kör jag med sköna strumpor både dagtid och nattetid. Och jag vet att mina skor är bra för jag satsar på kvalitet både för vardag och för träning. En annan sak kan ju vara det där med kosten. Borde kanske kolla om jag eventuellt har B12 brist eller något sådant. Numera så finns det ju supersmarta kosttillskott som ger allt som man behöver i ett enda piller.

Read More

En bra PWO

För att få ut mer av min träning så kör jag periodvis med det som kallas för PWO, pre work out, det här är ett pulver som man blandar till dricka och som man tar innan träningen för att få mer kraft och ork. Om du är nyfiken på det där med PWO så kan du läsa mer på denna sida som är en bra sida om PWO. pinked pwoJag tycker personligen att Pinked PWO med smultronsmak är kanon. Det här är ett pulver som är lätt att blanda ihop och som har en god smak. Jag vet att det finns de som menar att det där med smak inte är viktigt när man sveper en shake innan träning, men det håller jag inte med om. Jag vill inte få äckelkänsla av min PWO så är det bara.

Fördelar med PWO

Vad är det då som är så bra med PWO? Jag trodde faktiskt inte att det skulle göra så stor skillnad att träna med eller utan PWO. Jag äter ändå rätt bra och ser till att få i mig gott om proteiner och vitaminer för att underhålla kroppens muskler men faktum är att jag känner en skillnad då jag använder mig av PWO. Det är särskilt under lite hårdare perioder då jag försöker höja nivå som PWOn hjälper mig på vägen. Det beror på att den ger en kick så att jag orkar mer samtidigt som ingredienser är med och hjälper musklerna. Man kan säga att det helt enkelt är så att prestationsförmågan höjs avsevärt och det är verkligen en stor fördel.

Jag använder som sagt bara PWO då och då för det här är inte något som man måste ta hela tiden. I och med att jag tränar regelbundet så ser jag ändå en jämn effekt av att jag höjer min nivå och sedan kör vidare.

Read More

Goda sportdrycker innan träning

Om man ska få ut lite mer av ett träningspass så är det inte dumt att ta något innan som ger lite extra energi. Nu pratar jag förstås om naturliga saker och rent praktiskt så kan en kopp kaffe vara precis det som behövs innan man kör igång ett spinning pass. Jag tycker dock inte så mycket om att dricka varmt innan träning och definitivt inte under ett pågående pass så jag kör på några utvalda sportdrycker som är goda och effektiva. Idag finns det ju en massa olika märken att välja bland men mina favoriter är bland annat pulverdryckerna som man själv blandar till och så Red Kick som jag helt enkelt gillar smaken på. Jag har hemsidan Sportdrycker.se att tacka då jag inte visste mycket om sportdryck innan, många säger ju att det endast finns negativa effekter med sportdrycker. Som tur var upplyste denna sida mig om den riktiga faktan och tipsade även om min nuvarande favorit :)

Viktigt att tänka på

Jag tycker att det finns en hel del att tänka på vad gäller sportdryckerna för man kan inte säga att alla är samma sak. Mer seriösa producenter av sportdryck ser till att inte addera en massa onyttiga ämnen och socker som man verkligen inte behöver. Dessutom så är det viktigt att vara försiktig och inte välja en dryck som är alltför intensiv. Jag vet att jag är känslig för alltför mycket koffein så jag kan inte dricka både sportdryck och kaffe under en och samma morgon. Man kan alltid ta reda på hur mycket koffein eller liknande ämnen som finns i drycken och sedan fundera på hur mycket man redan konsumerar via te och kaffe. Det här gör det lättare att komma fram till rätt dryck och rätt användning av den.

Variera smak

En annan sak som jag skulle vilja säga om sportdryck är att man faktiskt kan variera smak. Det finns ju märken som erbjuder många olika smaker så att det inte blir tråkigt att dricka sportdrycken inför var och varannan träning. Dessutom så kan det vara gott att dricka en smakfull sportdricka en helt vanlig eftermiddag utan några planer om att svettas på gymmet.

Read More

Mina tips för att dricka en massa te

Snövarning och det är bara att konstatera att vintern är här. Det är för väl att jag har laddat upp med varma strumpor och så något som man bara måste ha på vintern, te! Jag tänkte dela med mig av några te tips som handlar mindre om smak och mer om hur man kan se till att dricka mycket te.

Tekanna med te-hätta

För det första så vill jag verkligen tipsa om nyttan med en tekanna. Om man bara häller på en kopp med te så får man en kopp te, och sedan så blir det inte mer för att det kan kännas jobbigt att behöva trycka på snabbkokarens knapp igen. Om tanken är att man ska dricka en massa grönt te för att må bättre så är det verkligen smart att ha en tekanna med te-hätta för att hålla värmen längre. På så vis är det bara att fylla på kopp efter kopp, smart och bra!

Fylla på samma kopp

Om man nu inte har någon te-kanna så kan man tänka på att en kopp te kan räcka längre än vad man tror. Även om man använder sig av en te-påse så är det för det mesta så att den räcker bra mycket längre än till en kopp. Lämna lite te-sump i botten och häll på mer varmt vatten i samma kopp.

Socker eller inte…

En del kan inte dricka te utan socker och då är ett tips att köra på stevia eller honung som sötningsmedel. Socker är bäst att lämna i affären så se till att ha naturliga sötningsmedel och välj ett sötare te för att dricka det helt utan något tillägg.

Read More